Ce inseamna o remuneratie corecta ….dar mai ales simpla si transparenta

In top 3 greseli pe care companiile de transport le fac cu angajatii lor sta zona de bonusuri, un sistem de remuneratie extrem de complex s lipsa deschiderii catre soferi incepatori pe care sa ii formezi dar mai ales lipsa deschiderii catre angajarea de femei in interiorul companiilor de transport. Cu toate ca s-au mai schimbat lucrurile exista extrem de putine femei soferi inca si extrem de putine femei lideri in companiile de transport.

 

Dar sa discutam despre remuneratie, in general  venitul unui sofer este compus din: salariu, indemnizatie de delegare, bonusuri pentru ore conduse, pentru incarcari, pentru descarcari, pentru tranzitarea anumitor state, pentru pasaport, pentru detinere atestat ADR si multe alte variatiuni pe aceeasi tema. Apoi bonusul pentru ore conduse este descompus in mai multe parti, si anume: daca soferul conduce X ore are bonus X suma, daca e la prelata are X suma, daca e la frigo are X suma.

In primul rand nu cred ca trebuie sa incepem sa bonusam ceva pentru care angajatul deja primeste salariul, am vazut asta de prea multe ori. Daca se ofera bonus pentru faptul ca ai condus X ore, vei avea o categorie de soferi nemultumiti pentru faptul ca ei au primit cele mai scurte curse si nu avea cum sa atinga acel bonus, lucru care nu depinde de el si desigur va deveni frustrat si cel mai probabil il  vei pierde. Apoi recruiterilor le este extrem de greu spre imposibil sa explice prin telefon un astfel de sistem.

 

Un sistem de remuneratie complex nu te ajuta absolut deloc in recrutarea de noi talente. Deja stim faptul ca una din primele intrebari in procesul de recrutare este ”Salariul”si asta nu este ceva gresit, omul vrea sa stie care este suma pentru care va veni sa presteze munca in compania ta, iar in momentul cand incepi sa ii povestesti posibilului angajat faptul ca venitul lui este compus din X + Y + Z doar ca Z este de fapt o necunoscuta si il castiga doar in anumite conditii, Z variaza de la o divizie la alta si depinde daca este transport prelata sau container sau daca este transport marfuri periculoase sau marfuri generale.

Ce se intampla intr-un final? Soferul ajunge sa nu mai inteleaga nimic, isi pierde rabdarea si nici nu mai vrea sa auda ce ai de spus mai departe.

 

Suntem in momentul in care este obligatoriu sa ne uitam la sistemul de remuneratie si daca el este compus din ceea ce am explicat mai sus si daca si tie ca antreprenor ti se pare greu de inteles inseamna ca exact asa si este ”greu de inteles”.

 

Sigur ca recrutam greu si foarte greu dar unul din motive este si faptul ca in loc sa simplificam lucrurile uneori le complicam mai mult decat e cazul.

 

Sfatul meu este sa existe un sistem de remuneratie simplu, soferul sa isi poata face un calcul simplu legat de cat va castiga la finalul lunii si sa nu aiba nevoie de un expert contabil pentru asta, pentru ca daca un sistem este mult prea complex si pe care nu-l intelege,  oamenii  vor incepe sa devina suspiciosi cu privire la companie si la transparenta sistemului de plata si vor avea impresia ca tu ca antreprenor vrei sa faci o inselatorie.

 

Apoi sa incepem sa avem deschidere si catre oamenii care isi doresc o cariera in domeniul transporturilor,  insa nu le da nimeni nici o sansa pentru ca nu au experienta. Trebuie sa fim deschisi, sa fim mentori pentru incepatorii din acest domeniu, nu a trecut prea mult de cand chiar noi am fost in acesti papuci nu? Atunci ”Fii liderul de care aveai nevoie atunci cand tu erai un junior”.